USA - Monument Valley


Tidigt på morgonen fortsatte vår road trip där målet för dagen var berömda Monument Valley. Men på vägen dit blev vi tipsade om att "svänga inom" Najavo National Monument och Canyon de Chelly. 



När vi kom till Navajo National Monument var där en del snö och endast en vandringsled var öppen. 



Stigen ledde till en utkiksplats med en magnifik utsikt över hela dalen. Rakt framför oss fanns det vi kom hit för - en flera hundra år gammal indianby som är byggd inne i bergsväggen. Det var verkligen hur häftigt som helst! Nu kommer jag inte ihåg vilket år staden byggdes, men indianerna levde där ett bra tag innan dom tyvärr lämnade pga torka och brist på mat om jag inte minns fel. Men byn lämnade dom kvar som den var i hopp om att en dag kunna återvända. Lite synd att alla vandringsleder ner till själva byn var avstängd pga snö, det hade varit väldigt kul att gå närmare och titta!



När vi förundrat oss över indianbyn ett tag styrde vi kosan mot Canyon de Chelly.



Det är en relativt stor nationalpark där huvudattraktionen är dessa enorma pelarna som sticker upp ur dalen. Väldigt häftigt, men jag kan tänka mig att denna nationalparken är betydligt vackrare under sommarhalvåret när det grönskar och blommar. Nu var här slaskigt och blaskigt så vi åkte vidare mot Monument Valley när vi tyckte att vi sett det mesta.







Nedan ser ni den mest ikoniska vyn på Monument Valley. Där var bara så himla vackert!





 
Vi hade tur att där blev ett litet glapp i molntäcket så att jag fick fotograferat några stjärnor här som jag drömt om så länge! Åh vad jag vill åka hit under lite varmare månader. Nu var här runt noll grader och snålblåst.. Men vackert var där ändå!
Landskap, Natur, Resor, Road trip, USA | |
#1 - - Julia:

Beautiful pictures! :)

Julia
http://www.thephillyphotoblog.com/

Svar: Thank you! :)
-

#2 - - Linnéa:

Åh! Sååå häftigt 👍🏻

Svar: Tack! :)
-

Upp