USA - Redwood och San Francisco


Vi började närma oss vår slutdestination San Francisco. Men innan vi nådde staden åkte vi till en redwood skog som hette Big Basin Redwoods State Park. Vi lyckades pricka in en dag då där var smockat med folk så vi fick parkera ett par kilometer från den ordinarie parkeringen.

Skogen var väldigt vacker, men jag är säker på att där var ännu finare och ännu högre redwoodträd på de större stigarna som vi missade eftersom vi fick parkera så långt bort. Vi fick ändå se mycket, bland annat en hackspett!







Efter en liten skogstur for vi vidare längst med kusten och stannade till på en liten strand längst med vägen för att titta på solnedgången. Det var bitande kallt i vinden, men väldigt vackert!





Nästa dag åkte vi till Muir Woods där vi var för fyra år sedan. Det är också en park fylld med redwoodträd som ligger precis utanför San Francisco när man kör över Golden Gate Bridge. Där är så himla vackert och träden kändes mycket större här än i Big Basin. 


Ovan, foto på mig av Pontus.







Jag älskar Muir Woods! Där är så stillsamt och mäktigt på samma gång. Väl värt ett besök!
Vi avslutade dagen med att köra upp till en slags View Point innan vi åkte över Golden Gate igen. Här hade vi en otrolig utsikt över bron med San Francisco i bakgrunden!



När mörkret sakta sänkte sig över staden dök plötsligt månen upp bakom bergen längre bort. Jag har aldrig någonsin sett månen så stor som den var då! Det var ett häftigt ögonblick.





De sista dagarna spenderade vi i San Francisco, en stad som jag faktiskt tycker väldigt mycket om trots att jag inte är någon stadsmänniska. Vi lämnade tillbaka vår campervan och försökte organisera vår packning. Emellanåt tog vi lite pauser och strosade ner till hamnen bland annat. Nedan ser ni utsikten från Pier 39 med det gamla fängelset Alcatraz till höger.



 
Sista bilden jag tog på vår resa när vi begav oss tillbaka till vårt lilla motell. Det var verkligen skönt att komma hem igen efter en månad ute på vift, men oj vad glad jag är att vi gjorde denna resa! Topp tre på resan var helt klart:
- Antelope Canyon
- Death Valley National Park
- Joshua Tree National Park
Tätt följt av allt vackert omkring staden Page (som typ Marble Canyon, Horseshoe Bend), Grand Canyon, dinosauriespåren i öknen, naturen omkring Phoenix och Highway 1!
Det roliga med USA är att det är ett så otroligt varierande land! Vi hade allt från +35 grader och strålande sol till -10 och snöstorm. Alla landskap och vyer vi har fått se går inte att beskriva med ord och bild, det måste upplevas!

Jag längtar redan till nästa gång jag får möjlihet att åka över till andra sidan Atlanten igen...






Landskap, Natur, Resor, Road trip, Skogen, Solnedgång, USA | |
#1 - - Linnéa:

Åååå! Alltså de där skogarna med redwood 💚 Helt otroligt vackert! Fantastiska foton 😊😊

Upp